PREGUNTES CLAU DEL TEMA 1: "L'ORIGEN VITAL DE LA FILOSOFIA"
Què és pensar?
Pensar és tenir un criteri o buscar la resposta a una idea donada per un emissor o per nosaltres mateixos. Alguna persona pot fer un comentari i tu tindràs el teu criteri, podem formular un pregunta i la persona haurà de buscar una resposta o pots tenir una idea i tu mateix buscar una solució o explicació a aquesta.
Per a què serveix pensar?
Pensar serveix per a tenir un criteri o trobar una resposta que ens permeti sentir-nos complets i coneixedors davant una idea.
Què passa quan algú no "pensa" el que diu, o el que fa?
(En la teva resposta, intenta explicar-te amb les teves paraules i posant exemples propis)
El que passa en aquest tipus de casos es que es produeix una contradicció entre la vertadera persona i la que s'expressa als demes. En aquest cas, mentim al nostre voltant i alhora ens mentim a nosaltres mateixos.
Quins són els elements necessaris per al pensament?
Els elements necessaris per al pensament són:
- La informació: captadaper els cinc sentits.
- Operacions: processos mentals que ens permeten convertir la informació.
- Regles, mètodes i criteris: ens permeten manipular la informació.
- Meta: objectiu que volem assolir.
Què passa quan pensem sense mètode?
Que no som capaços d'adaptar la nostra informació de manera entendible.
Quin és el mètode per a pensar correctament que va idear el filòsof René Descartes?
El mètode cartesià, format per els següent passos:
- Evidència: centrar-nos ens els fets inefutables i deixar de banda prejudicis i falses suposicions.
- Anàlisi: dividir el problema en les seves parts més petites o individuals.
- Síntesi: es mostra el problema, ara sense error.
- Enumeració: revisió exahustiva de tot el procès.
Per què és important "tenir criteri"? Què passa quan no tenim criteri?
És important tenir criteri ja que aquest ens permet veure de una manera més "neta" el nostre entorn. També podem veure els fets des del nostre punt de vista i sense cap tipus de infuència exterior. Quan no tenim criteri ens deixem endur per la "massa de grup", de manera que les nostres opinions passen a un segon pla.
Quin mal ús es pot fer de la intel·ligència? Posa'n exemples.
Fer un mal ús de la intel·ligència ens implica, a partir de les idees del llibre, fer un mal ús del llenguatge. Si la intel·ligència depén del llenguatge, tenint una mal part ètica ja en fem mal ús.
Creus que "parlar" és "fer"? Posa'n exemples
Si, ja que quan parlem molts cops no ens adonem que alhora també fem. Per exemple, quan li dius "Ets un ase!" a algú, alhora el que fas és faltar-li el respecte. Busca exemples de regles lògiques del pensament.
- Mòdus Tollens
- Mòdus Ponens
Com es pot distingir la "bona" informació de la "dolenta"'?
Distingim la bona informació de la dolenta ja quan ens la proporcionen sabem si està completa o no ho està, depent també de la fiabilitat de la font, dels nostres coneixements previs i de tenir un criteri que ens permeti justificar, que es transforma en coneixement competencial.
Posa exemples d'activitats mentals que impliquin operacions, com ara relacionar, deduir o concloure.
(En la teva resposta, intenta explicar-te amb les teves paraules i posant exemples propis)En un problema de matemàtiques, quan duem a terme una hipòtesi en un experiment... Ens aquests dos relacionem els nostres coneixements previs i els apliquem a la situació a la que ens trobem.
Quina relació hi ha entre el pensament i el llenguatge?Hi ha una relació de causa i conseqüència.
Quina relació hi ha entre els problemes i les preguntes?
Hi ha una relació de causa i efecte.
Exposa un exemple de problema en què t'hagis vist embolicat, i quines preguntes vas haver de formular per tal de resoldre'l.
Quan saps que alguna persona està enfadada amb tu, però aquesta no t'ho vol dir, aleshores comences a formular-te una sèrie de preguntes de manera que amb aquestes trobes el motiu per el qual la persona està enfadada i, alhora, una millor manera de solucionar-ho.
Explica quin procés mental lògic va seguir Fleming per descobrir la penicilina.Fleming va fer servir el que s'anomena el mètode científic, que consta de les següents parts:
- Observació d'un fet
- Plantejament de preguntes
- Recerca d'informació
- Plantejament d'una hipòtesi
- Part experimental: experiment i anàlisi dels resultats.
- Solució
Creus que es pot tenir "amor" al saber? Podem "enamorar-nos" del coneixement?Si no ens apassionem per el que fem i sabem, no podrem tenir amor per res. Per tant, sempre es podrà tenir amor per el coneixement, i encara més enamorar-nos.
Saps com s'anomena l'argument que defensa que una afirmació és vertadera simplement perquè lava dir o defensar el Sr. "X"? (el Sr. "X" és molt important) Hi estàs d'acord?
S'anomena Fal·làcia de l'Autoritat i no hi estic d'acord, ja que el que ens diuen les persones importants, tot i que siguin importants, no té perque èsser veritat.
Què diferencia la filosofia de les altres ciències?La meta de la filosofia és el saber, és a dir, arribar a trobar el perquè de tot. La filosofia es basa en els binomis, que alhora estan basats en la relació entre la causa i la conseqüència. És un meta saber que es basa en el perquè.
Què tenen en comú el pensament mític i el pensament màgic?
Els dos es basen en l'imaginació del propi èsser humà.
Encara a l'actualitat existeixen aquestes formes de pensament i es manifesten en fets com el vudú, et tarot...
És la religió una forma de pensament mític o màgic?
Es una forma de pensament mítica, que sorgeix per a resoldre els perquè d'una època pasada.
Quina diferència hi ha entre el pensament racional i el màgic o mític? Segueixen la mateixa lògica?
El pensament racional es basa en la raó, mentre que en els altres dos els fets succeixen arbitràriament. No segueixen la mateixa lògica, un es basa en el logos i l'altre no.
Es pot acceptar racionalment la bruixeria?
No, sense cap dubte, no segueix cap logos.
Per quina forma de pensament et decantes personalment?
Em decanto personalment per el pensament racional, ja que a partir d'aquest podem trobar un perquè més ben definit.
SARA JULIÁN GONZÁLEZ